Perfekcyjna Pani Pokojowa

30 kwietnia 2019
30 kwietnia 2019

Sprawnie, dokładnie i według ściśle określonych zasad. Sprzątanie pokoi hotelowych to niełatwe zadanie. O tym, jak robić to perfekcyjnie, opowiada Monika Chmielewska, Manager ds. housekeepingu w Hotelu Medical SPA Unitral należącym do Grupy Hotele Nadmorskie.

 

Niejednemu może się wydawać, że sprzątanie pokoi w Hotelu wygląda tak samo jak w domu. Czy faktycznie?

Niezupełnie. Dział housekeepingu obowiązują określone standardy.

Również ograniczenia czasowe? Jak długo powinno trwać sprzątanie jednego pokoju?

To zależy od kilku czynników. W innym czasie sprząta się pokoje, w których Goście jeszcze mieszkają (ok. 20 minut), w innym te, z których już się wymeldowali (około 30 minut). To jednak tylko liczby. Zdarza się, że posprzątanie pokoju może trwać od 40 do nawet 50 minut. Bywa tak np. gdy sprzątane są apartamenty (dwa pokoje, dwie łazienki…). Większy metraż automatycznie wydłuża czas pracy. Podobnie zresztą jak liczba Gości w pokoju i czas ich pobytu. Jeśli np. w jednym z pokoi ktoś zatrzymał się tylko na jedną dobę, a w innym przez tydzień czy dwa wypoczywa rodzina z dziećmi, możemy domyślać się, gdzie będziemy mieć więcej pracy. Nie jest to oczywiście regułą - ilu Gości bowiem, tyle zwyczajów. Naszym zadaniem zawsze jest natomiast wysprzątać każdy pokój na błysk. Najczęściej w ciągu 8 godzin jednemu pracownikowi udaje się osiągnąć taki efekt w kilkunastu pokojach, czasem 15, czasem 18...

Czyli nie ilość, a przede wszystkim jakość?

Zdecydowanie. Tempo pracy jest istotne, ale nie tak bardzo jak precyzja i dokładność.

Można więc założyć, że Goście powinni być zadowoleni z usługi. Czy zdarza się, że jest inaczej?

Goście w hotelach zazwyczaj są bardzo uprzejmi. Rozmawiają z nami, żartują, są nastawieni na wypoczynek. Nam z kolei zależy na tym, by miło spędzili urlop. Staramy się więc, by czuli się u nas komfortowo i swobodnie. Wychodzimy z założenia, że pokój to strefa Gościa, jego enklawa.

Posprzątać pokój jednak trzeba. Jak to zrobić, by Gość nie czuł się skrępowany?

Mamy swoje sprawdzone sposoby. Obowiązuje nas przede wszystkim określony system sprzątania. Dzięki temu personel może nie tylko wydajnie i skrupulatnie, ale też dyskretnie wykonać swoje zadania.

Jaki to system?

Zaczynamy zawsze od przygotowania i sprawdzamy zawartość wózka serwisowego (środki do czyszczenia, liczbę ręczników czy kompletów pościeli). Dopiero gdy wszystko mamy pod ręką, możemy wejść do pokoju. Oczywiście tutaj również wszystko regulują ścisłe zasady i checklista. Znajduje się na niej m.in. kolejność - najpierw sprzątany jest pokój, a następnie łazienka. Etap końcowy z kolei to samokontrola. Pracownik ocenia wtedy własną pracę i upewnia się, czy wszystko zostało dokładnie wyczyszczone.

… czyli nie tylko zasady, ale też autokontrola. Czy to właśnie one wpływają na to, że housekeeping jest hotelową wizytówką?

W dużej mierze tak. Grupa Hotele Nadmorskie (Hotel Senator, Hotel Unitral, Hotel Lidia) mają świadomość, że na ten sukces składa się kilka elementów. To m.in. dobra organizacja służby pięter, odpowiedni dobór środków, właściwe przeszkolenie, przestrzeganie określonych procedur oraz stała kontrola jakości wykonywanych obowiązków. Jestem zdania, że współpraca w dziale i między działami jest kluczem naszego sukcesu. Dla mnie osobiście uśmiech wypoczywających Gości jest wyznacznikiem naszej codziennej pracy w pokojach. Gdy zadbamy o to wszystko, a jednocześnie sprawimy, że atmosfera w Hotelu będzie przyjazna, efekty pojawią się naturalnie. W Hotelu zawsze będzie czysto, a Goście będą zadowoleni. I najważniejsze - dział housekeepingu będzie miał świadomość, że gra główną rolę w sprzedaży najważniejszego produktu hotelu, jakim są pokoje. Tu właśnie tkwi sukces.

Monika Chmielewska

Manager ds. housekeepingu

 

Wywiad przeprowadziła

Martyna Janiak

Newsletter

Zapisz się na nasz newsletter.

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez Hotel Senator Operator Sp. z o.o., ul. Wyzwolenia 35, 78-131, Dźwirzyno , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane